Inte skratta, inte skratta...

Bonden och jag har varit på bonnarunda. Vi åkte till Bondens bondkompis. De två skulle väga halmbalar. Jag skulle titta på de söta kalvarna, sådana där som blir så fina som handväskor och goda i köttbullar.
(Ja, jag tycker den där människan i "Bonde söker fru", som gråter när djuren ska på slakt, är urlarvig).

När vi står där, mitt i lagårdsoset, kommer en till bonde. En i orginalform. En med grön Hellyhansenkeps.
Pratsjuk som alla andra bönder.
Så han frågar var vi kommer ifrån och om han vår granne, travtränaren, hur är han egentligen?
Jo, han är trevlig, säger vi.
The orginal: "Jo, jag haor ju inte hälsat på hann sen hann köpte gåorrn".
Nej, det måste ju har varit svårt att hinna med. Travtränaren köpte sin gård för 14 år sen. Det var inte ett arvegods. Alltså är han fortfarande nyinflyttad.
The original: "Å va göor duö häor då?"
Bonden: "Vi väger balar som jag har sålt till bondkompisen"
The orginal: "Så duö äor spannmålsbonne??? Huor mycke haor duö?"
Bonden: "45 ha"
The original: "Men duö haor enn anna fäorg??.....Duö ä ju schvatter?!"

Då är det jävligt svårt att hålla sig för skratt...
Men tro det eller ej...
Svarta bönder kan också plöja.

                

Kommentarer
Postat av: Gustaf

Hahaha, varför tänker jag på orangea Birger (i Full fräs) när jag läser din fonetik? :-D

För övrigt har jag ägt en grön John Deere-keps en vecka på högskolan i samband med nån bonnafest. Men den var nog FÖR "het" - blev av med den...

2009-11-20 @ 19:11:04
Postat av: Helena m. 4

Gud så roligt !

ha ha ha ...

Du har just bekräftat bilden av 95% av Sveriges bönder - för mig som är uppväxt ett stenkast utanför Stockholm...

2009-11-20 @ 19:11:12
Postat av: Big sister Mrs Strongson

Jag trodde inte att det fanns sådana på riktigt längre... Att de var utdöda, typ... Jag menar det är ju 15 år sedan jag umgicks med sådana där "originals"!!!

2009-11-20 @ 20:21:17
Postat av: fröken Elin

Helena och Syster: Jo, de är nog ganska många, orginalbönderna. Som jag sagt tidigare, min bonde är ett kap!

Gustaf: Jag vann en pennvässare i form av en John Dere-traktor, med tillhörande penna, på en tipspromenad för ett tag sen. Vi var på traktordemo.. Lördagsnöje, du vet!

2009-11-20 @ 21:47:11
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: Magda

*ler



Håller med Helena: bilden av den bonniga bonden är förstärkt ;-)

2009-11-21 @ 09:37:34
URL: http://magda.nu
Postat av: Sven-Bertil Tåååb

Hudu-akta så inte muskelfästet vid revbenen går åt helsicke!! Jääädra samt keps på er säger Ragge!

2009-11-21 @ 20:06:22
Postat av: www.fyranyanseravrosa.blogspot.com

Helt underbart! Schvatter... jo han ser ju väldigt SVART ut ;-)!

2009-11-21 @ 21:24:29
URL: http://fyranyanseravrosa.blogspot.com
Postat av: fröken Elin

Magda: Innan jag träffade Bonden trodde jag också att alla bönder var sådana, och om man ska bedömma efter BSF så har jag träffat på ett ovanligt trevligt exemplar!

Rosa: Jo, Bonden är ju verkigen "kolsvart"! Fast det var ju mörkt... vad som är ännu roligare är att the original inte tyckte att Bonden såg ut att komma från Indien, för att ha var ju så kort. "Fast de är ju ganska korta där", sa Bonden, som ändå varit där några gånger (och faktiskt vet var han är född). The original hade bara sett på tv han. Men han tycker indiska fruntimmer är vackra...

Sven-Bertil: Vänta lite nu va, Ragge?? Luktar det Småland?

2009-11-21 @ 23:12:04
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: fröken Elin

Vet ni att IP-nummer är intressant? Fatta vilken kväll min syster måste ha haft, för Sven-Bertil Tåååb har varit hemma hos henne! :-D

2009-11-21 @ 23:26:44
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: Big sister Mrs Strongson

Ja, det var faktiskt ganska kämpigt att hålla jämna steg med Sven-Bertil...

2009-11-22 @ 16:00:41
Postat av: furman

Tycker ändå det var bra att gubben sa "du ä ju schvatter", utifall bonden själv inte sett det... risken i det är ju att han lägger ner jordbruket och börjar sälja saffran och curry på torget i bynn förstås....nu när han vet att han ä "schvatt" ?

2009-11-23 @ 08:29:05
URL: http://outwitter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0