Där satt den!

Jag har, utan att skryta, en fantastisk grupp elever att få förmånen att vara klasslärare för.
Elever som alltid gör som jag säger. Elever med en positiv inställning till skolan.
Elever som litar helt och hållet på sin Fröken. Hon som de tror kan allt.

På första april är det extra förmånligt att vara lärare för dessa elever. Illmarig som jag är sparade jag det hela till efter lunch, då alla hade tappat beredskapen.

När barnen kommer in, rödkindade efter rasten, meddelar jag att jag har något mycket viktigt att berätta. Jag ger ett stressat och allvarligt intryck..

"Jo, förstår ni, nu är det så här: Bostadsbolaget har ringt. All snö som var på taket i vintras har skapat skador. Det har läckt in vatten, så nu är det mögel i vårt klassrumstak. (Det här med mögel är de väl insatta i, sen den närmsta skolan drabbades av detta, vilket senare resluterade i att den stängdes).
Det är ingen fara för nedläggning, men vi kan inte vara i klassrummet på ett tag, eftersom de ska sätta igång fläktar med mögelborttagningsmedel."

15 par allvarliga, men nyfikna ögon är riktade mot mig.

"Så därför måste vi genast flytta in i biblioteket, det måste gå rätt fort, så vi kan börja ha det som klassrum efter påsklovet. Det blir en massa jobb, men vi kanske kan hjälpas åt? Kan alla börja med att bära in sin egen stol?"

"Ja föken, det kan vi!"

15 elever tar nu sin stol, med väska hängandes på, och går in i det intilliggande biblioteket, ett rum som är MYCKET mindre än vårt klassrum.

"Ja, som ni ser blir det ganska trångt, men vi får försöka att göra det bästa av situationen. Ni fyra kanske kan dela på det här bordet för två, det ska nog gå bra. Och om ni tå kan sitta här vid datorn, jag skjuter in den så här, det blir väl bra? Här vid pianot kan väl du sitta, det går ju bra att ha det som bänk när locket övre tangenterna är nerfällt? Och ni två kan väl sitta här? Jo, jag vet att det är ett jättehögt bord som man ska stå vid, men jag ska hämta fler stolar, så kan vi stapla dem på varandra, då når ni upp."

Ingen protesterar, de ser bara undrande ut.
Alla är till sist på plats, ja, eller lite på varandra på plats.

"Så var det bara en viktig sak till:

APRIL APRIL!!!!!"

Så snopna de blev. Lååånga i ansiktet.

"Fy, fröken, vad du är dum!"

Sen skrattade de.
Så nu har de något roligt att berätta hemma i kväll.

Jag har redan berättat det för alla jag känner!


Kommentarer
Postat av: Tia

Ha ha vad härligt! Jag lurade mina elever att de hade ett stort ordkunskapsprov och höll en lång förläsning om HUR de kunnat missa denna viktiga information. De satt och darrade som asplöv när jag började dela ut provet. Och på provet stod det "April April".



Ha ha! Alla gick på det :-)! Och jag var vrålnöjd!



2010-04-01 @ 19:51:02
URL: http://www.fyranyanseravrosa.blogspot.com
Postat av: Åse

Bekräftar att lärare är totalt opålitliga. När jag gick i Adelövs skola så bussades alla barn i till tandläkaren (inget ovanligt) och således sattes alla på bussen, radades upp i en lång rad i väntrummet på foltandvården med var sin tandborste i handen.... sen stor skylt med April, April.... och sen picknick i Brunnsparken.... kom aldrig över det där riktigt och ville absolut inte erkänna mig lurad. grundlurad.

2010-04-01 @ 20:49:20
Postat av: Big sister Mrs Strongson

Superlyckat!

Jag tipsade fröken Ingela om fotvårtstricket!! Just den första april brukar vår skolsköterska föra statistik över fotvårtor så om alla barn tar av sig ena strumpan och lägger upp foten på bänken kan hon kolla det så snabbt så...! APRIL, APRIL! Och där satt lill-drängen och alla hans klasskompisar och såg snopna ut med tårna viftades i vädret!

2010-04-01 @ 20:53:36
Postat av: fröken Elin

Tia: Strålande! Skönt att se att vi lärare håller på traditionen att luras!

Åse: Det kallar jag att gå in för det, buss och allt!

Mrs Strongson: Jag funderade på den, men sparar den nog till nästa år. Eller den där om nationella prven.. Galet vad mycket kul jag har framför mig!!

2010-04-01 @ 21:11:45
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: Gustaf

Grrr för illsinniga fröknar ;-)

Känner riktigt hur den där försmädliga känslan kommer över mig från när man var liten och blev lurad... Och av en vuxen som man ser upp till så oerhört som sin älskade fröken.... hmmmpfff

2010-04-01 @ 23:08:51
Postat av: jessica

Hihi!!

Ronja berättade det för mig idag:)

Vad vi skratta:)



GLAD PÅSK!

/Jessica

2010-04-01 @ 23:11:42
URL: http://familjenkidz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0