Nu är jag allvarlig! (okej, jag ironiserar lite, men bara lite)

Månadens brev i "Damernas Värld" efterlyser fler modeller med icke-europeiskt utseende i DV (även på omslaget).

Detta är Martina Bonniers, modechef, svar:

"Vi här på Damernas Värld håller med dig om att Sverige av i dag är ett mångkulturellt samhälle med en öppenhet för alla folkslag. Men tidningarnas omslag är en knepig fråga, här måste igenkänningsfaktorn vara väldigt hög. Och än i dag är det få svenskar som direkt kan identifiera sig med till exempel en asiatisk modell. Inne i tidningen, i själva modereportagen, fungerar det bättre med annan etnisk bakgrund än det traditionella svenska.
Mode är i dag så globalt att uttrycken borde bli vidare, jag tror och hoppas att det är på väg - och att vi då också kan vidga vår syn vad gäller omslagen."

Tänk, jag som trodde vi var människor allihop, oberoende av hudfärg.

Men nej, enligt Martina Bonnier kan inte en svensk (som är vad? blond, blåögd, en viking med isbjörnar i trädgården?) identifiera sig med en asiatisk eller afrikansk modell.

Jag vet liksom inte hur det ska gå för mig och Bonden, för vi har ju inte samma hudfärg! Kommer jag att tappa min identitet i vårt förhållande?

Men vänta, borde jag inte gjort det redan, efter nio år?


"Ingen identifikation funnen"

Damernas Värld säger sig vara Sveriges mest lästa modemagasin. Men de kan inte ha en "icke-svensk" på sitt omslag.

Nej, jag har nog bara en sak till att säga:

Fegt Martina Bonnier, mycket fegt!


Kommentarer
Postat av: Gustaf

MKT bra inlägg. Sekonderar dina åsikter!

Bonden känner jag igen nånstans ifrån, men det där blonda, vem/vad är det...?? ;-)

2009-10-23 @ 18:34:01
Postat av: grannen

Håller om dig med det. Verkligen fegt och vilken usel ursäkt. Varför inte gå i "bräschen" o vara först med variation??? Invänta att andra gör först, dåligt

2009-10-24 @ 11:15:52
Postat av: furman

Äh bonden är ju mer svensk än dej! Så typiskt svenne att sitta med en jäkla öl när man är på andra sidan jordklotet. Äh, jag tar en öl, jag vet jag hur det smakar.-Inga surprises här inte, förresten do you have köttbullar on the menu"? :-)

2009-10-24 @ 13:35:33
Postat av: www.fyranyanseravrosa.blogspot.com

Isbjörnar i trädgården...ha ha ha! Bra skrivet! Det finns väl annat än själva utseendet man identifierar sig med... Konstigt resonerat av Martina Bonnier.

2009-10-24 @ 18:56:48
URL: http://fyranyanseravrosa.blogspot.com
Postat av: fröken Elin

Furman: Jag vet, men han dricker faktiskt indiskt öl!! Och när vi kom till Goa "den syndiga delstaten" så drack jag mest...rödvin, men indiskt rödvin! ;-)

2009-10-24 @ 21:38:26
URL: http://bondensfru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0