Fredagsmys, jag har minsann hört det förut

Just nu är jag hungrig. Så där så det river i magen.
I mitt kök, på min spis, står en gryta med av mig nyborstad färskpotatis (eller nypotatis, det brukar jag säga, vad säger ni?). Bredvid står en form med laxfilér som ska gratineras under ett täcke av parmesan, basilika, brödkrutonger och olivolja. I frysen stelnar just nu hemmagjord glass så sakteliga, detta i rosa, hjärtformde skålar.

Bonden befinner sig just nu drygt en kilometer i östlig riktning tillsammans med sin balpress. Han beräknar vara hemma om 40 minuter. Det kan betyda, och det säger jag av erfarenhet, allt från 35 minuter till två timmar (eller ett dygn).

Sa jag att jag var hungrig??
Men jag fortsätter väl att läsa Gourmet, kolla på "Sex and the city" och dricka rödvin.

Bonden har lovat mig en Iphone, bara så ni vet.

/lika lättköpt som vanligt


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Då min kära sambo är från Skåne så har jag fått lära mig att det är därifrån ordet "nypotatis" kommit, medan vi andra dödliga i resten av landet säger färskpotatis. Det förklarar dock inte varför du som är smålänning säger "fel" ;)

2010-08-07 @ 01:41:29
URL: http://emth.blogg.se/
Postat av: Marie

Nypotatis??? Klart det heter färskpotatis!

2010-08-07 @ 09:15:29
URL: http://lyckansland.blogspot.com
Postat av: Elin - Bondmora

Jag kommer ju från sydvästra Småland, där säger vi nypotatis. Det är inte så långt till Skåne.. ;-)

2010-08-07 @ 10:40:56
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: Maria

Nu är du ju Öschötte. O då säger vi färskpotatis=) Hör MIN bonde komma hem nu. Mysig lördagskväll;-) Har du fått hem din?

2010-08-07 @ 22:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0