En Cherry On Top Award



Jo, den kära Furmanskan, som jag någon gång ska bilda en bokklubb med (vi ska starta en egen serie med reseskildringar också) har gett mig en award.
Man tackar!!!

Awarden går ut på att man ska lista sina tre favoritförfattare och välja ut en bok vardera från dessa. Eftersom jag ÄLSKAR böcker och har ett eget bibliotek, eller ett rum med bokhyllor, går jag dit för att plocka fram favoriterna. I mitt bibliotek samlas allt från August Strindberg till Sofi Fahrman. Jag läser alltså allt.
Genast stöter jag på problem. De författare jag samlat på mig flest böcker av har inte skrivit någon av mina favoritböcker. Jag älskar att under sommaren frossa i deckare och har hyllvis med dessa, men favoritböcker?
Nej.

Därför gör jag så här:

Mina favoritböcker och deras författare!

1. Utvandrarserien av Vilhelm Moberg. Denna serie (Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige) läste jag sommaren 2003. Jag sörjde när jag hade läst ut dem. Men eftersom jag mer än gärna läser om mina böcker när det har gått ett tag så kan jag ju snart läsa dem igen.

2. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Jag köpte den boken på grund av dens vackra omslag och fann en ännu vackrare historia. En historia som samtidigt är smutsig. Men så vacker.

3. Harry Potter av J.K Rowling. Om jag måste välja en favorit får det bli den tredje boken Harry Potter och fången från Azkaban. För jag gillar julen i den. Fast ändå, när jag tänker efter, så är ändå den sista, Harry Potter och Dödsrelikerna den bästa. Och tro mig, den är ingen barnbok.

Sa jag att jag älskar böcker? Därför, som en ren bonus, slänger jag in ett par favoriter till.

Hemlängtan av Michelle Magorian. Det är en ungdomsbok, min absoluta favorit, som jag har läst ett oräkneligt antal gånger. Den handlar om Rusty som 12 år gammal återvänder till ett krigshärjat England efter att ha varit evakuerad i USA.
 
I taket lyset stjärnorna av Johanna Tydell, också en ungdomsbok. Flera har säkert sett filmen, men LÄS BOKEN! Den innehåller det starkaste kapitel jag någonsin läst i en bok.

Den vita liljan av Elisabeth Nemert. En bok med fantastika beskrivningar. Handlingen utspelar sig på 1400-talets Italien. En bok om konst, ödet och viljan.

Skönhetsskolan i Kabul av Deborah Rodriguez. En bok om hur en amerikansk kvinna, efter talibanernas fall 2001, startar en skönhetsskola i Kabul. Med svart humor beskriver hon hur det är att skapa en kvinnlig fristad i ett mansdominerat land.

Som ni märker kan jag hålla på hur länge som helst. Men jag återkommer en annan gång och lämnar i stället stafettpinnen till:

1. Catta  

2. Fyra nyanser av rosa 

3. Klankis 

4. Tankeverkstan 

5. Lyckans land (som inte har en offentlig blogg, men jag tror hon kan ha några bra boktips och jag kan alltid vidarebefodra hennes tips om någon vill det) 


Regelsamlingen:
1 Tacka den du har mottagit priset av.
2 Kopiera prismärket till din blogg.
3 Berätta vilka tre författare du räknar bland dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.
4 Skicka priset vidare till fem mottagare som du tycker förtjänar det.

Kommentarer
Postat av: Sus

Just ja! Jag har glömt den..!!

2010-12-06 @ 20:39:13
URL: http://susolsson.blogspot.com
Postat av: Catharina

Tack för den du!



Done!!! :-)

2010-12-06 @ 23:10:58
URL: http://blog.st.nu/cattaslivochtankar/
Postat av: furman

Jag hade också tänkt att lista Den vidunderliga kärlekens historia av C-J Vallgren!!! Wow, coolt!

2010-12-07 @ 10:21:00
Postat av: Elin - Bondmora

Sus: Jag väntar på dina tips.

Catta: Blir snart ett besök på din blogg!

Furman: Men vi bara måste ju ha en bokklubb! Jag hade ju tänkt tipsa dig om just den boken.

2010-12-07 @ 15:28:40
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: Tia

Hej hopp nu har jag liiiiite energi igen. Jag ska svara på detta i min blogg måste bara fundera lite men min favvo kan jag nämna direkt. Etta på boklistan (har alla henens böcker utom en):



JOYCE CAROL OATES!!!



;-)

2010-12-08 @ 19:34:09
URL: http://fyranyanseravrosa.blogspot.com
Postat av: Catharina

Men hörrudu... du har väl inte farit iväg till sol o bad igen? ;-)

2010-12-10 @ 23:50:08
URL: http://catiiis.blogg.se/
Postat av: Elin - Bondmora

Catta: Nej, tyvärr! Det är utvecklingssamtal och en magkatarr på återbesök som ställer till det, men I´ll be back!

2010-12-11 @ 00:09:04
URL: http://bondensfru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0