Om brudöverlämning

På sista tiden har det hörts högljudda protester från vissa läger huruvida kronprinsessan ska låta kungen lämna över henne eller inte vid vigseln mellan henne och Daniel.
Nyss såg jag ett facebook-upprop, kallat "Brudöverlämnare, nu ska du dö!"

Det är inte ofta jag närmar mig elden, men nu provar jag.

Hur orkar folk? (Eller, slår det mig nu, det begriper jag, eftersom jag tydligen orkar själv).

Jag vet att det är en importerad amerikansk tradition, jag vet att den traditionellt sätt menar att fadern lämnar över makten över dottern till mannen.
Eller ansvaret, att ta hand om, älska, sätta i första rummet.

Har vi inte kommit längre än att se det vackra i traditioner, och att de går att modernisera?
En hel del har ju valt att modernisera julfirandet, till något som inte alls är vad det handlade om från början.
Eller ska vi inte helt enkelt låta var och en göra som de vill?

När det gäller kronprinsessparet, så är det ju så att prins Daniel alltid kommer att få gå ett steg bakom kronprinsessan, den av dem som ska bli drottning.

Om jag väljer att låta min far överlämna mig den dag jag gifter mig med Bonden (när nu det blir??) så är det för att jag tycker det är vackert, och för att jag vet att pappa skulle vilja det.

Som sladdbarn, envis, med en vilja av stål och en hel del skinn på näsan, är det ingen som bestämmer över mig. Inte pappa, inte Bonden.

Bonden och jag delar ändå på våra beslut.
Eller egentligen bestämmer jag, för det mesta.

Tillägg:
Så faktiskt borde Bondens mamma lämna över honom. Ska tänka på det.

/färdigputsat och klart nu då, med reservation för stavfel.

Kommentarer
Postat av: eva

jag håller med dig.

rakt av.

2010-05-16 @ 23:28:50
URL: http://frokenblundslardank.blogspot.com/
Postat av: Sus

Orka liksom.

Fan ta den som skulle lägga sig i mitt bröllop som folk gör med Viktoria och Daniel.

I kväll kl 20 är det en intervju med dem.

Daniel har minsann behållit lite av vår fina Ockelbodialekt =)

2010-05-17 @ 06:31:06
URL: http://susolsson.blogspot.com
Postat av: fru furman

Om man tror att man gör nytta för jämställheten om man joinar en facebookgrupp som heter "Brudöverlämnare nu ska du dö" så är man på jävligt fel spår. Jag blev "överlämnad" av min pappa och det har inget som helst med att göra att han lämnar mig till nästa patriark som ska styra över mig utan vi gjorde det för att det är en gammal anglosaxisk tradition som vi (läs:jag) tyckte var fin. Om vi ska ifrågasätta allt vi gör i traditionens namn så blir det inte mycket kvar. Jag blir så trött på folk som inte kan ta tag i problemet på ett vettigt sätt om man nu ska engagera sig. Facebookgrupp in my ass.

2010-05-17 @ 10:41:39
Postat av: Magda

Jag tror att man ska tänka längre än att det är en "gullig gest". Kronprinsessans bröllop står som förebild för en massa människor, i Sverige och utomlands och därför bör hon avstå. En överlämning är inte en svensk tradition och det syftar till att kvinnan är faderns ägodel och att han lämnar över henne till sin blivande man som dennes nya ägodel. En gest som inte hör hemma i jämställdhetens Sverige 2010, tycker jag.



Jag tycker att man ska tänka längre. En överlämning är, som sagt, inte bara en "kul grej" utan står för något mer.



Jag har bloggat om det här: http://magdapunktnu.blogspot.com/2010/04/tank-om-tank-ratt.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0