Tur att jag är en snäll fröken

I veckan har jag och mina elever gjort räknesagor med minustal.

För att förankra det hela använde jag olika bondgårdsdjur i genomgången.

- I hagen går 5 kor. 3 kor hoppar över staket och springer in i skogen. Hur många kor är det kvar i hagen?

- 4 hästar står i stallet. 1 häst gick ut. Hur många hästar är kvar i stallet?

- 5 grisar bodde i stian. 3 grisar skickades på slakt och blev julskinkor. Hur många grisar var det kvar i stian?

Nej, jag berättade inte den sista sagan. Man vill ju inte vara taskig så här före jul.


Kommentarer
Postat av: Big sister Mrs Strongson

Har jag också gjort! "Tre tomtar var ute och gick, två blåste bort. Hur många var kvar?" Fast jag berättade den utan omsvep... men det blev ju i alla fall en tomte kvar till jul!!

2011-12-02 @ 19:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0