Vad man gör en regnig dag

Idag vaknade jag till ett ljud av strilande regn utanför fönstret. Därför vände jag på mig, somnade om, och tog sommarens hittills längsta sovmorgon.
Efter en kombinerad frukost/lunch fann jag plötsligt mig själv vid ett vägskäl. Vad skulle jag göra en dag som denna? Se en film, städa, läsa eller baka?
Valet föll på det sistnämda, och mest otippade. Jag valde att baka bullar.
Det visade sig innebära besök i två olika affärer. Lanthandeln hade nämligen inte jäst till söta degar, det fick bli ett besök till Ica-Bynn också.
Väl hemma igen bakade jag mycket goda och mindre vackra bullar.


Vem bryr sig om hur de ser ut när de smakar ljuuuvligt?!

Det finns en sak som är trist när det gäller att baka bullar.
Jäsningen.
Men hjälp vilken tid det tar! Skittrist!

Därför gjorde jag örtsalt under tiden. Det blev galet bra. Vad annat kan det bli, när man hämtar örterna från den egna odlingen?



Jag säger bara, ni skulle bli grymt lyckliga om detta var en luktblogg!

Så här perfekt örtsalt, det blir det bara med en superfin mortel.
Jag har precis loppisfyndat en!



Eller fyndat, 350 spänn kostade den här pjäsen. Jag är usel på att pruta och Bonden var inte med. Hade han varit det hade den endast kostat två tior och en dajm.

Kommentarer
Postat av: Marie

Fast en riktig bondmora vet väl att man inte ska använda den röda jästen! Den blå jästen ska användas till all bakning, även söta degar. Ju längre jäsning desto bättre resultat, den röda speedar bara på och slutresultatet blir sämre (säger proffsen men jag tycker dina bullar ser underbart goda ut!)

2011-07-18 @ 23:27:06
URL: http://lyckansland.blogspot.com
Postat av: Elin - Bondmora

Det är just det (man kanske skulle byta tillbaka till den gamla undertexten) att sånt där har jag ingen koll på alls. Jag kan bara konstatera att de jäste ordentligt.

Annars kan jag en del om gränsvärde i vete och hur detta i jäsningsprocessen kan påverkas av sötma, men det tror jag ingen vill läsa om... :-)

2011-07-19 @ 00:06:19
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: Big sister Mrs Strongson

...ha, ha, ha... två tior och en dajm... jag dööör... :):):)

2011-07-19 @ 11:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0