Klipps det bort?

Eftersom jag en gång har varit med om en tv-inspelning tror jag mig veta en del (typ ingenting) om hur det går till. Jag vet till exempel att bibeltexterna som läses på tv-gudstjänsterna filmas när församlingen inte är där. Likaså är det med predikan. Församlingen medverkar endast vid psalmsångerna. Dessa måste man dessutom ta om flera gånger, eftersom det finns personer som vinkar till kameran. Nej, det var inte jag som gjorde det. Inte heller Fru Furman. Men vi var där och vi hade kul. Ni fattar att jag vet jättemycket om tv.

Just nu kollar jag på Postkodmiljonären. Kvalfrågorna till det programmet kräver inte direkt medlemsskap i Mensa. De första frågorna, som ändå är värda en del pengar för en vanlig dödlig, är även de något lätta. Därför undrar jag hur ofta det händer att någon faktiskt kvalar in, kniper en plats i stolen och sedan åker ut på 3000-kronorsfrågan gällande om "Bamse i Trollskogen" är en Disneyfilm?

För det måste väl ändå hända? Är det inte bra tv? Svenska folket alskar väl förnedringstv mer än något annat? Kanske tv4 borde damma av den gamla godingen "Agnetas nyårskarameller" och visa dessa (förmodligen) bortklippta frekvenser?

Och när det gäller Postkodmiljonären (som nu framstår som mitt absoluta favoritprogram!), tänk så fantastiskt det är att de människorna som vinner på veckans postkod alltid är hemma när Kim eller Sandra gör sina spontanbesök. Hela familjen, ofta med vuxna barn och barnbarn är dessutom, händelsevis, där på middag. Och ingen förvarning om besöket har de fått. Verkligen inte.

Sure Bengtson att det är så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0