Vad är er uppfattning om bönder?

Jag ska inte påstå att jag inte hade fördomar om bönder när jag var yngre. När jag gick på högstadiet, i en byggd med få bönder, ansågs de som skulle läsa lantbruk på gymnasiet som (ja tänk på att vi var 16 år och allvetare i världsklass) värsta töntarna.
Sen blev jag 18 och kär i en kille som redan hade båda fötterna i leråkern.
Var dags att ändra sin inställning lite då va?

Det ska snart börja ett program där stadsfolk provar på lantlivet, med allt från att fösa kor till att köra grävmaskin, över en sommar.

Det här citatet hittade jag i tidningen Land:



Ja, Bonden har för all del alltid keps (fast nu i kylan har han mössa och fyra underställ).
Han är kunnig i flera områden och trevligare än de flesta. Betydigt trevligare än mig.

Men så har han varit bonde ett bra tag och känner sig trygg med det.


Kommentarer
Postat av: Catharina

Men herregud vad söt han var!!! :-)

2012-02-05 @ 22:17:37
URL: http://catiiis.blogg.se/
Postat av: Bondens fru

Catta: Ja, det var han! Det roliga är att han inte hade lärt sig att gå när kortet togs, så det är väl inte konstigt att han blev galen i traktorer... :-)

2012-02-05 @ 22:53:56
URL: http://bondensfru.blogg.se/
Postat av: furman

Alltså det finns ju olika sorters bönder, en sort är ju såna som vansköter sina djur och ger dem ruttna potatisskal, som kör traktorer med trafikfarliga vagnar där lämmarna sitter löst så hela vägen fylls på skit där de drar fram.När knapphålen på flanellskjortan blivit för stora tätas dem med brödpåseklämmor. Sen finns det flash-bönder med nyaste och största traktorn, utbildning på Alnarp i Skåne, kanske plats i kommunstyrelsen vid sidan av bonderiet? Jag inbillar mig att de ofta bär quiltad väst ovanpå skjortan? Trots västen är det isåfall den bonden jag skulle välja. Materialist som jag är.

2012-02-06 @ 11:43:00
Postat av: Suzan

Jag ska inte säga ngt ;)

2012-02-06 @ 15:23:38
URL: http://www.ettdussinpannor
Postat av: Bondens fru

Furman: Bönderna i kommunstyrelsen brukar väl dessutom ha ett vindkraftverk?

Suzan: Jooo, säg!! ;-)

2012-02-06 @ 16:10:06
URL: http://bondensfru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0