Så här jobbar jag

Jag brukar inte skriva om mitt jobb här på bloggen. 
Fast idag tänker jag göra det. Dessutom tänker jag skryta lite, så om du inte gillar det tycker jag att du ska sluta att läsa nu.
 
Jag började höstterminen med att läsa om de fyra sädesslagen. I samband med detta var min klass hemma här hos mig och Bonden. Bonden berättade om hur det går till från att han sått till att han skördat och vilka produkter man kan göra av vete. Han visade också hur man kan lämna in vetekornen för betning och sedan använda dem vid sådden. Barnen fick se olika jordbruksmaskiner mm. Ni fattar va?
 
För två veckor sedan tog jag sen med mig klassen ner till en gammal kvarn i Röttle by utanför Gränna. Då hade vi med oss vete från vår gård. Kvarnen där drivs av vattenkraft. Där gick vi guidad tur och fick mala vårt vete till mjöl. Eftersom vi nu lär oss om livet förr passade den gamla miljön perfekt.
 
Mjölet (fullkorn) fick vi med oss hem. Idag har jag med hjälp av min lärarstudent gjort pannkakor tillsammans med barnen. 
Vet ni en sak? Det blir en hel del pannkakor att steka till 15 elever. Vi hann även med att koka blåbärssylt av de blåbär som vi var ute i skogen och plockade för några veckor sedan.
 
Det blev en mycket bra skoldag med glada och mätta barn.
 
Vi har fortfarande massor av mjöl kvar. Tur det, för när vi läser om kroppen och hälsan framöver har jag planerat att vi ska äta en nyttig frukost tillsammans. Naturligtvis ska vi göra den själva, med hembakat bröd mm. 
 
Att lära genom att göra tror jag på. 
 
Så där ja, nu har jag trotsat jantelagen. Hurra för mig.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Du gör helt rätt i att "skryta". Skulle vara glad om W hade fått dig som lärare.

2012-09-28 @ 16:25:11
Postat av: Marie

Vad tror du om att börja jobba på Örserums skola runt sisådär höstterminen 2015?

2012-09-28 @ 19:42:20
URL: http://lyckansland.blogspot.com
Postat av: Big sister Mrs Strongson

Jag blir grön av avund... Så myyyysigt det låter! Men jag och kollegan klarade åtmonstone av att ha 28 st höstlövsmålande (OBS! Läs MED vattenfärger!!!) 8-åringar i ett klassrum anpassat för 20 st!

2012-09-28 @ 21:04:46
Postat av: Åse

Ja vi föräldrar ( är en av dem) är väldigt lyckligt lottade att ha så bra lärare som engagerar sig så mycket i våra barn. Stor glädje och tacksamhet för det!

@ er andra. Flytta hit vettja. Det är trevligt här på slätten med världens bästa skola o fröken :)

2012-09-30 @ 08:52:35
Postat av: Lärarstudenten

Mycket pannkakor stektes vill jag lova och gott var det. Helt underbar fredag på praktiken.

2012-09-30 @ 13:16:19
Postat av: Sus

Du är ett föredöme!
Tänk om mina elever från Sthlms innerstad (de flesta) hade dig som lärare!

2012-09-30 @ 22:08:06
URL: http://susolsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0