Dagens blondin-fråga

Förra veckan tog jag och Bonden varsin spruta mot tbe. Egentligen skulle vi gjort det förra året (dos 3) och jag var rädd att vi skulle bli tvungna att börja om från början igen (det är ju inga billiga sprutor direkt). Men efter lite googlande kom jag fram till, via 1177, att vi kunde fortsätta med dos 3 ändå. Jag älskar google, det är så lätt att vara sin egen läkare.

Sagt och gjort, vi tog våra sprutor. Dessutom passade jag på att få ny astmamedicin utskriven. Det är ju bäst att passa på när man är på plats liksom.

På natten vaknar jag av att jag har så ONT i vänster arm. Absolut ingen strömmande smärta ut från bröstet (alltså sådan man ska ta på allvar) utan mer som ett blåmärke på överarmen. Det gör skitont och under en lång stund funderar jag på vad jag kan ha gjort. Till sist kommer jag ihåg den där sprutan jag tog tidigare under dagen. Det gör så ont att jag inte kan ligga på vänstersidan. Just då är att få ligga på vänstersidan det enda som kan få mig att somna, så jag är vaken några timmar.

Då kom jag att undra över en sak.
Varför sätter man alltid sprutor i vänster arm?
Alla sprutor jag tagit har de satt i vänster arm (med undantag från en i vänstra skinka på ett barnhem i Indien)

Varför är det så?
Har det att göra med att hjärtat sitter till vänster?
Är det blodets väg genom kroppen som styr?

Ni är några med sjukvårdsutbildning som läser det här, så var så god att svara.

/Hondenjätteblonda


Kommentarer
Postat av: Catta

Syster Catta calling ;-)

Det är för att de flesta är högerhänta och just därför sätter man dem i vänster ifall man, precis som du får ont efteråt.

Då jag vaccinerade mej mot svininfluensan(var i riskgrupp, gravid...)fick jag jätteont efteråt, kunde inte sova på vänster sida och nästan inte använda armen på ett par dagar. Men det går över, som tur är :-)

kram på dej!

2013-07-30 @ 07:47:02
URL: http://catiiis.blogg.se
Postat av: Bondens fru

Aha! Jag visste väl att du skulle förklara det där :-) Tack och kram!

2013-07-30 @ 15:08:42
URL: http://bondensfru.blogg.se
Postat av: Anette

Jag som vänsterhänt får alltid säga ifrån för att få sprutan i höger arm . Oftast tänker de inte på att en del är vänsterhänta 😁

2013-07-30 @ 18:53:39
Postat av: Bondens fru

Anette: Just därför trodde jag inte det hade med om man var högerhänt eller inte att göra, för ingen har frågat mig vilket jag är. Det är väl som med mycket annat, alla förutsätts vara högerhänta. Jag har funderat en del på detta när jag lär vänsterhänta elever att forma sina bokstäver, det blir betydligt svårare för dem!

2013-07-31 @ 21:17:05
URL: http://bondensfru.blogg.se
Postat av: Catta

Men skulle ni komma till mej så skulle jag fråga, för det gör jag alltid :-) Ni får byta Hälsocentral ;-)

2013-08-01 @ 08:12:29
URL: http://catiiis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0